{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
506 visninger | Oprettet:

Politik - skifte parti {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt lidt, tro det eller la være

Men jeg syntes ikke det er fair at man i politik kan skifte parti midt i en periode og tage sit mandat i folketinget med til det nye parti, det er jo ikke det, dem der har stemt på vedkommende har haft i tankerne.

Der er ikke noget partipolitisk bag dette emne, kun at jeg syntes det er unfair at man stemmer en person ind og så flytter vedkommende til at andet parti som man måske slet ikke er enig i

Burde den "lov" ikke laves om, selvfølgelige skal personen ha lov til at melde sig ud og ind i et andet parti, men da ikke medfølgende mandattet ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Politik - skifte parti
  • #1   20. mar 2013 Jo du har helt ret, har selv tænkt det samme:(

  • #2   20. mar 2013 I bund og grund er det ikke særlig pænt, synes jeg.

    Selvom jeg nok synes at det er forkert, det kan lade sig gøre, så er jeg ikke sikker på, om jeg synes det burde gøres forbudt.
    Det skaber vel egentlig noget dynamik - og det er demokratisk på den måde, at man har valgt et sæt holdninger.
    Dog er det noget rigtig skidt, når mandatet er vundet uden personlige stemmer....


  • #3   20. mar 2013 CH det er jo netop det jeg mener, vælgerne har jo stemt nogle ind på partiet ikke på personen, så syntes jeg ikke mandattet skulle følge personen til et andet parti

    Dynamik eller ej, så syntes jeg det er 100% op til personen selv at skifte parti hvis de lyster, men mandattet burde blive i partiet, synes jo faktisk ikke det er demokratisk at vælgerne på den måde bliver "holdt for nar" - det kan jo rykke hele fordelingen hvis mandatterne går til modsat side ?


  • #4   20. mar 2013 Jeg er grundlæggende helt enig.

    Det er problematisk.

    Egentlig også i det nye parti på den facon, at der kommer en ganske ny ind og hopper direkte i folketingsgruppen
    Nuvel - i nogle partier bliver det jo mere eller mindre dikteret hvad man skal mene, når man er i folketingsgruppen (det gør sig ihvertfald gældende lige for tiden), og så er det jo blot et ekstra mandat og ikke en ekstra mening....


  • #5   20. mar 2013 Fra grundloven:

    "Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere"


  • #6   20. mar 2013 Housebuster, jeg tror ikke der var mange partiafhoppere da grundloven blev skrevet, måske var det på tide at revidere den smiley

  • #7   20. mar 2013 Jamen jeg er uenig.
    Jeg mener det er vigtigt at medlemmerne har deres egen mening og ikke er stemmekvæg.


  • #8   20. mar 2013 uha, så misforstår du fuldkommen min pointe

    Selvfølgelig har alle ret til deres egen mening, den skatter jeg meget højt, men jeg ville føle mig snydt, hvis jeg stemte på (tænkt eksempel) rød blok, hvorefter vedkommende gik til blå blok


  • #10   20. mar 2013 Jeg syntes bestemt de skal være bundet af deres overbevisning, andet kunne jeg ikke ønske mig, syntes bare ikke de burde kunne trække mandattet med den overbevisning, når denne pludselig skifter

  • #11   20. mar 2013 Flatrunner mener du så at folketingsmedlemmer skal smides ud af folketinget, hvis de ikke længere er medlem af det parti de var medlem af, da de blev valgt?

  • #12   20. mar 2013 Jeg har ikke de vise sten, men måske ja eller ihvertfald løsgængere

    Nogle er valgt ind personligt, andre er kommet ind via fordelingspolitik på stemmer i kredsen, og er man kommet ind på sidstnævnte måde, mener jeg umiddelbart mandattet burde blive frataget dem


  • #13   20. mar 2013 Må erklære mig enig med både Housebuster og Isabelle..
    Mener det vigtigste må være at folketingsmedlemmer står ved deres mening og er tro mod deres politiske overbevisning, og det må betyde at kan de ikke forene holdning og parti længere, må det være tid til at gå i en anden retning..


Kommentér på:
Politik - skifte parti

Annonce